Thursday 14 October 2010

Bagaimana kita hendak bermula idea dalam perniagaan






Perkara paling utama yang patut dilakukan sebelum  merancang sesuatu perkara adalah kita patut mengambil sedikit masa untuk  menilai apa yang membuatkan kita gembira dalam hidup kita.Apakah yang membuatkan kita gembira?.Ambil secebis kertas dan  pen tulis apakah kegembiraan anda.

Dalam mengingati kenangan  kita,ambil masa untuk berfikir melaui kehidupan kita.Permulaan idea adalah lebih fokus kepada kegembiraan dan kebaikan kita.Idea perniagaan yang baru tidak perlu fokus kepada sesuatu  perkara sahaja yang mana kita mendapat kegembiraan dan kejayaan,tetapi faktor –faktor  dan langkah-langkah menuju  kejayaan adalah paling penting.

Sebagai contoh kita berbincang mengenai kemahiran  kita dalam  bidang memasak dan kemahiran dalam menghiburkan  sesuatu parti yang besar.Tetapi kita tidak boleh lakukan ya di luar daripada rumah kita.Kita mahukan perniagaan  memasak kita berjaya tetapi bagaimana kita hendak berjaya.
Walaubagaimanapun,kejayaan dalam perniagaan adalah bergantung kepada banyak faktor tetapi yang paling penting adalah untuk mendapatkan permulaan yang boleh mengembirakan kita dalam keseluruhan perniagaan kita.

Adakah kegembiraan =kejayaan ?.Malangya tidak.Perkara penting yang kita nak tekankan di sini adalah apabila kita hendak bermula perniagaan ini,kita perlukan kepada perkara asas pada sesuatu kegembiraan kita.
Sekarang,dalam erti kata lain,kita secara khasnya  kita tidak boleh mencadangkan permulaan perniagaan kepada sesuatu kegembiraan sahaja.Di sebalik itu kita boleh hendaklah mempelbagaikan kebolehan kita seperti kita boleh memasak dan kita juga boleh bernyanyi.

Tetapi kita tidak boleh memegang nasib untuk menyelamatkan kehidupan kita.Kita patut bermula perniagaan kita dengan pernigaan sebagai memasak dalam majlis perkahwinan,kemudian barualah mengambil langkah  untuk bernyanyi pula selepas perniagaan memasak kita boleh ditinggalkan untuk pekerja-pekerja kita.Bermula membina idea perniagaan adalah memerlukan sedikit ruang dan ia merupakan satu  peluang untuk berjaya pada masa akan datang.

No comments:

Post a Comment