1.Adakah Pernigaan yang kita jalankan unik
Menjawab kepada persoalan tersebut ”adalah lebih menarik dan secara jujurkita mungkin sukar melakukanya tetapi tidak mustahil.Sebagai contoh kita menulis berkenaan dengan pengurusan biokimia yang mana memerlukan kepada kepakaran dari segi,tahun pengalaman dan secara mendalam berpengetahuan beranding orang lain. Kita perlu menjawab.Apakah keunikan dalam perniagaan kita ?.Persoalan pelanggan kepada kita.Kenapa patut saya beli dari kamu ? Kehilangan keunikan ini banyak berlaku di laman web perniagaan kecil-kecilan kerana pemilik tidak mempunyai strategi berfikir apakah keperluan pelangganya dalam perniagaan kita.
2. Huraian Secara jelas apa jenis perniagaan anda jalankan.
Apabila kita melawati banyak laman web kita tidak mengetahui apakah perniagaan yang ditawarkan oleh laman web tersebut.Untuk itu bina keutamaan pada muka depan laman web kitasekurang-kurangya maklumat umum berkenaan dengan produk dan perhidmatan yang kitajalankan dapat disampaikan kepada pengguna dengan lebih senang difahami.Kita kena banyak member pengetahuan dan maklumat kepada pengguna tentang perniagaan kita supaya lebih kompetitif. Sesetengah pemilik laman web berasa pengguna tidak mempunyai sebab untuk menghubungi mereka melalui telefon jika mereka dapat semua maklumat pada laman web.Ini adalah keperluan seimbang yang perlu dicapai bagi member maklumat yang cukup kepada pelanggan supaya boleh berbincang.Kebiasaanya pengguna tidak akanmenghubungi kita jika maklumat tidak cukup,mereka hanya pergi ke laman web pesaing kita yang lain.
3. Maklumat perniagaan termasuklah no telefon dan lokasi perniagaan
Sesetengah syarikat tidak mahu member itahu lokasi perniagaan mereka,mereka lebih sukar menjalankan perniagaan secara online dan tdak perlu untuk memberikan alamat lokasi perniagaan ataupun nombor telefon.Sesetengah adalah alamat perniagaan di rumah,mereka malu ataupun mereka bimbang sesetengah orang akan menggangu mereka jika member alamat.Ini adalah penting dan ia adalah jalan kita dalam membangunkan kreadibiliti dan kepercayaan pelanggan terhadap kita.Selain pada itu jika boleh kita sepatutnya memberi maklumat perniagaan lengkap termasuklah sekali dengan pelan lokasi ke tempat perniagaan kita,jika rumah,bina pelan ke rumah kita.
4. Testimoni dari pelanggan
Senarai testimoni dari perlanggan,penghargaan dan pandangan yang diterima.Potensinya adalah pelanggan ingin mengetahui dengan siapa kita berniaga dan apakah maklumat semasa pelanggan komen berkenaan pengalaman mereka tentang produk kita.Senarai pelanggan adala h penting jika penlanggan kita menjalankan perniagaan.Jika kita mempunyai pelanggan yang terkenal,orang akan berminat untuk membacanya dan sebelum itu pastikan mendapat persetujuan daripada pelanggan kita sebelum kita siarkan di laman web.Sebagai contoh kita mempunyai rangkaian social seperti blog,facebook,twitter dan lain-lain laman social yang berkaitan perniagaan kita dan mempunyai testimoni dari mereka dan ia adalah sebagai pengesahan pelanggan terhadap produk kita khasnya.
5. Keselamatan maklumat peribadi pelanggan kita
Secure Socket layer adalah sistem dalam membantu melindungi maklumat peribadi pelanggan kita semasa pertukaran maklumat pada laman web kita.Jika laman web kita mempunyai e-commerce seperti maklumat kad kredit untuk tujuan proses pembayaran,,pelanggan kita mesti tahu adakah maklumat data kad kredit akan selamat.Jika tidak kepercayaan akan berkurangan.Kita patut beritahu apakah sistem keselamatan pada laman web kita untuk melindungi keselamatan pengguna.
6. Mudah dan senang mencari maklumat produk
Jika pengguna kita sukar menggunakanya laman web kita mereka tidak dapat hendak membeli,Bina maklumat bimbingan untuk membantu mereka,supaya mudah dan senang mencari produk kita.Kajian perlu dilakukan bagi memastikan pengguna mencari maklumat produk kita dengan cepat dan mudah.Bina Search box bagi membolehkan pengguna menaip apa yang mereka kehendaki pada laman web kita.
7. Bantuan yang jelas dan mudah proses perniagaan kita
Biarkan pelanggan kita tahu langkah demi langkah seperti bagaimana hendak tempah@membeli produk kita,kemana mereka perlu pergi dan apa patut mereka mereka buat.Pelanggan juga mahu kan maklumat yang jelas berkenaan kos penghantaran dan prosedur selepas bayaran.Akhir sekali pengguna hendak tahu bagaimana kita menyelesaikan komen dan masalah berkenaan prosedur pemulangan barang dan adakah wang akan dikembalikan.Proses ini boleh diketegorikan sebagai FAQ (Frequently asked question)yang mana hendaklah mengasingkan dengan fungsi tempahan.Termasuklah bagaimana pengguna boleh menghubungi kita untuk maklumat lebih lanjut.
8. Laman web yang boleh member komen pengguna@pelanggan
Tingkatkan komen pengguna terhadap produk anda dan perkhidmatan anda,berkenaan proses tempahan dan lain-lain maklumat umum dengan menyediakan komen dari pelanggan.Kita hendaklah mendapat cerita atau komen yang baik terhadap produk dan perkhidmatan kita melaui laman web atau blog yang kita sediakan.
9. Perkataan jelas pada butang yang hendak di klik
Pelanggan mahu klik dan sahkan butang untuk membuat tempahan seperti “Beli Sekarang” ataupun “Daftar pengguna” pada maklumat web kita.Akan tetapi sesetengah laman web perniagaan kecil tidak menyediakan perkataan yang jelas bagi tindakan pengguna.Ini akan membuatkan pelanggan kita tidak yakin untuk membeli.
10. Tawaran atau promosi khas kepada pengguna
Dengan memberikan diskaun ataupun harga runtuh ,insentif ataupun kupon,pada perniagaan kecil-kecilan kita,ini akan member implikasi yang besar pada perniagaan secara besar-besaran.Sebagai contoh yang mudah kita tulis nota kecil secara manual “Terima Kasih”,beri hadiah percuma ataupun tawaran istimewa kepada pelanggan anda yang berulang.Berbincang dengan pelanggan secara peribadi berkenaan perniagaan juga adalah sesuatu yang baik bagi perniagaan secara kecilan yang mana perniaga besar tidak dapat lakukan.
No comments:
Post a Comment