Monday 1 November 2010

Bagaimana hendak mendapat 92,000 pelanggan terhadap jenama kita


Adakah kita tahu apa yang pelanggan berfikir berkenaan syarikat kita ?.Khasnya apa yang pelanggan kita mahukan kita lakukan seterusnya pada syarikat kita?

Sebagai contoh syarikat Dick’s driven in Seattle USA, mereka tidak bimbang.Mereka membuat keputusan untuk membuka restoran baru untuk kali pertama dalam tempoh 36 tahun dan bertanyakan soalan kepada pelanggan apa yang mereka patut ada dan apa yang pelanggan mereka kehendaki.

Selepas pada itu 92,000 pelanggan telah menjawab soalan ataupun memberikan maklumbalas.

Lima lokasi restoran burger ,di seattle adalah cawangan pertama-yang dianggap old school,tetapi mereka mengambil keputusan menggunakan media internet untuk mencari maklumat perniagaan dan membina jenama,Untuk membantu lokasi baru mereka,syarikat ini melancarkan undian secara online,yang mana hamper 92,000 orang member idea-idea masing-masing.


Orang sekeliling muncul dan mengambil perhatian berkenaan apa yang mereka boleh dapat di syarikat Dick’s dan memberi cadangan-cadangan yang berguna untuk sayarikat Dick’s.

Selanjutnya : Pertandingan video diadakan,di mana pelanggan boleh meninggalkan 20 saat video pada syarikat Dick’s yang membincangkan kenapa Bandar mereka patut mendapat Dick’s yang baru.

2 comments:

  1. deesign blog yg baik utk bisnes..nnt sy nak tiru style blog ni yer...kek lapis sarawak..

    ReplyDelete
  2. tima kasih sahabat.baik boleh ja x da masalah.sama2 kita kongsi maklumat.

    ReplyDelete